Hotline ممکن است در تجارت ها و حوزه های فنی مختلف معانی و مقاصد متفاوتی داشته باشد، اما در ارتباطات IP Telephony یا VoIP منظور از Hotline معمولا ارتباط نقطه به نقطه دو دستگاه VoIP است به نحوی که ارتباط بین دو نقطه بدون درنگ برقرار شود. به عنوان مثال دو سناریو جهت تفهیم بهتر موضوع مطرح می شود :
سناریو 1. ارتباط نقطه به نقطه ویپ جهت انتقال خطوط آنالوگ مخابراتی یا AB/wire به نحوی طراحی می شود که در نقطه الف با زنگ خوردن خط آنالوگ مخابراتی بدون هر گونه تلاشی از سوی نیروی انسانی خطوط از طریق شبکه VoIP که بر بستر شبکه اترنت بنا شده است به نقطه دوم منتقل شده و تلفن متصل به ویپ گیت وی در نقطه ب شروع به زنگ خوردن می کند و یا بر عکس، با on-hook شدن یا برداشته شدن گوشی تلفن در نقطه ب بوق خط تلفن نقطه الف به تلفن نقطه ب منتقل خواهد شد.
سناریو 2. دو گوشی تلفن تحت شبکه ( IP Phone ) در دو نقطه الف و ب که از طریق شبکه اترنت به یکدیگر متصل شده اند نصب می شود. با برداشته شدن گوشی تلفن در هر نقطه یا به اصطلاح با on-hook شدن هر تلفن، IP Phone در نقطه دیگر شروع به زنگ خوردن می کند.
دو سناریوی بالا مثال هایی واضح و پر استفاده از ارتباط Hotline تلفنی ست. این نوع ارتباط علیرغم تمامی محدودیت هایی که ایجاد می کند ویژگی هایی دارد که در بسیاری از مواقع مورد درخواست سازمان ها و افراد مختلف است.
- انتقال خطوط یا تماس های تلفنی به صورت همیشگی بدون اتلاف وقت
- قابلیت اطمینان بالا به کارکرد سیستم
- سادگی تنظیمات و در نتیجه عیب یابی سریع
با توجه به این موارد، چنین ویژگی هایی این نوع ارتباط را مستعد استفاده در شرایطی می کند که امکان وقوع اضطرار وجود دارد. به عنوان مثال پمپ بنزین ها، سالن های فولاد سازی دارای شرایطی هستند که مستعد استفاده از ارتباط نقطه به نقطه Hotline یا IP Phone-IP Phone با مرکز دیسپاچینگ می باشند. از طرفی کارخانه های بیرون از شهر که به خطوط مخابراتی شهری نظیر AB/wire یا E1 دسترسی ندارند مستعد استفاده از راهکار Hotline یا نقطه به نقطه جهت انتقال خطوط تلفن شهری از یک نقطهء دارای امکانات مخابراتی به محل کارخانه ( عمدتا با استفاده بستر ارتباطات بی سیم ) هستند.