۱ ثبت نام کن این بخش به صورت کاملاریگان است شما دراین بخش مقاله خود را درج می کنید از قسمت های ویژه سایت استفاده خواهید کرد و رتبه بندی می شوبد طبق فعالیت خود
۳ دیده و برتر شو این بخش به شما کمک می کند تا شما معرفی شوید به کسانی که دنبال خدمات و کارهای شماهستند و شناخته شوید تا به کارایی شما اطمینان کند وباشما طبق تخصص رفتارکند.
cisco

سوئیچ لایه ۳ در برابر مسیریاب

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

دو سال پیش در یکی از پروژه‌های شرکت نیاز به داشتن مسیریابی داشتیم که بتواند تا ۵ مگابیت در ثانیه ترافیک را مسیریابی کند. آپلینکی که در اختیار ما قرار داده شده بود از نوع اترنت ۱۰ گیگا بیت در ثانیه بود. پس این مسیریاب باید پورت اترنت ۱۰ گیگ می‌داشت. نیاز دیگری که ما در این پروژه داشتیم policy based routing بود. (ما نیاز داشتیم که بتوانیم مسیریابی را بر اساس آدرس مبدا بسته‌ها نیز انجام دهیم)

 

از بین مسیریابهای سیسکو به نظر مناسبترین گزینه مسیریابهای سری ۷۶۰۰ بودند. اما یک انتخاب ارزانتر و مناسبتر استفاده از سوئیچ لایه ۳ بود.

ما برای این کار از یک سوئیچ لایه ۳ سری ۳۷۵۰X سیسکو استفاده کردیم. امکان فعال کردن سه نوع Feature Set زیر بر روی این سوئیچها وجود دارد:

۱- LAN Base
۲- IP Base
۳- IP Services

هر feature set دارای قابلیتها و ویژگیهای متفاوتی می‌باشد و برای فعال کردن هر یک باید License مربوط به آن را خریداری کرد.

ما از بین این سه دسته برای داشتن امکانات مسیریابی بیشتر از جمله policy based routing از feature set نوع IP Services که در واقع شبیه ترین نوع به مسیریاب است استفاده کردیم

سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که چرا همیشه از سوئیچ لایه ۳ به جای مسیریاب استفاده نکنیم؟

سوئیچ لایه ۳ در مقایسه با مسیریاب همچنان محدودیتهایی را دارد. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- عدم توانایی در انجام NAT

۲- عدم پشتیبانی از NetFlow (برای استفاده از NetFlow در سری ۳۷۵۰X نیاز به ماژول C3KX-SM-10G خواهید داشت)

۳- عدم پشتیبانی از بسیاری از واسطهای شبکه (مانند واسطهای POS، E1 و …)

۴- …

پس قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه از مسیریاب یا سوئیچ لایه ۳ استفاده کنید باید نیازمندیهای شبکه، میزان ترافیک شبکه و کارهایی که این وسیله باید انجام بدهد را مشخص کنید تا بتوان انتخابی مناسب و مقرون به صرفه را انجام داد .

 

جدول CAM در سوئیچهای سیسکو

معرفی و پیکربندی EtherChannel بر روی سوئیچ های سیسکو

اموزش acl در cisco

همه چیز درباره ی روترهای Cisco – Cisco Switching

سیسکو را آسان یادبگیریم قسمت اول

10 دستوری که نیاز است برای کار با IOS های Cisco بدانید

دستورالعمل بروز رسانی IOS روترهای سیسکو با استفاده از Internal Flash

تمام حقوق سایت برای سلام دیجی و نويسندگان آن محفوظ می باشد