۱ ثبت نام کن این بخش به صورت کاملاریگان است شما دراین بخش مقاله خود را درج می کنید از قسمت های ویژه سایت استفاده خواهید کرد و رتبه بندی می شوبد طبق فعالیت خود
۳ دیده و برتر شو این بخش به شما کمک می کند تا شما معرفی شوید به کسانی که دنبال خدمات و کارهای شماهستند و شناخته شوید تا به کارایی شما اطمینان کند وباشما طبق تخصص رفتارکند.
cisco

جدول CAM در سوئیچهای سیسکو

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

جدول CAM (مخفف Content Addressable Memory) یا همان جدول آدرسهای MAC، جدولی است که سوئیچ از آن برای ذخیره کردن آدرسهای MACی که یاد میگیرد استفاده می‌کند. هنگامی که یک سوئیچ روشن می‌شود و شروع به کار می‌کند این جدول خالی می‌باشد.

سوئیچ با دریافت ترافیک بر روی پورتهای مختلف خود آدرس MAC سیستم یا سیستمهای متصل به آن پورتها را به دست می آورد. به عنوان مثال در توپولوژی نشان داده شده در شکل زیر فرض کنید که کامپیوتر A قصد ارسال بسته ای به کامپیوتر B را داشته باشد.

۱- ابتدا جدول CAM مانند مرحله ۰ خالی می‌باشد.

۲- سوئیچ با دریافت فریم ارسالی توسط کامپیوتر A و نگاه به فیلد Source MAC Address آن متوجه میشود که سیستمی با آدرس aaaa:aaaa:aaaa به پورت شماره ۱ آن متصل است و این آدرس را در جدول CAM وارد میکند. در این مرحله جدول CAM به صورت نشان داده شده در مرحله ۱ خواهد بود.

۳- سوئیچ به فیلد Destination MAC Address فریم دریافتی از کامپیوتر A نگاه می‌کند اما این آدرس MAC را در جدول CAM ندارد. به همین دلیل نمی‌داند که فریم را بر روی کدام پورت خود ارسال کند تا به مقصد برسد. سوئیچ فریم را بر روی تمامی پورتهای خود به غیر از پورت ۱ که فریم را از روی آن دریافت کرد ارسال می‌کند.

۴- در صورتی که کامپیوتر B به فریم دریافتی از کامپیوتر A پاسخ دهد، سوئیچ فریم ارسال شده توسط کامپیوتر B را بر روی پورت شماره ۲ دریافت می‌کند و با نگاه به فیلد Source MAC Address آن متوجه می‌شود که سیستمی با آدرس bbbb:bbbb:bbbb به پورت شماره ۲ آن متصل است و این آدرس را در جدول CAM وارد می‌کند. در این مرحله جدول CAM به صورت نشان داده شده در مرحله ۳ خواهد بود.

۵- سوئیچ به فیلد Destination MAC Address فریم دریافتی از کامپیوتر B نگاه می‌کند. مقدار این فیلد aaaa:aaaa:aaaa خواهد بود و سوئیچ آن را در جدول CAM خود دارد. پس این بار با مراجعه به جدول CAM سوئیچ فریم را تتها بر روی پورت شماره ۱ خود ارسال می‌کند.

 

 

برای مشاهده جدول MAC یا همان جدول CAM در سوئیچهای سیسکو از فرمان زیر استفاده کنید.

 

 

در خروجی این فرمان علاوه بر پورتی که MAC بر روی آن دیده شده اطلاعات دیگری نیز نمایش داده می‌شود:

  • در ستون اول VLANی که آدرس MAC بر روی آن دیده نمایش داده می‌شود.
  • در ستون Type طریقه یادگیری آدرس MAC بیان شده. این مقدار می‌تواند static و یا dynamic باشد.
  • MACهای نوع static را سازنده و یا مدیر شبکه پیکربندی می‌کنند و MACهای نوع dynamic را سوئیچ به صورت خودکار یاد گرفته و به جدول اضافه می‌کند.
  • ستون Port برای MACهایی که سازنده برای سوئیچ در نظر گرفته است مقدار CPU را نمایش می‌دهند.

دقت کنید که فرمان را با دو فرمت متفاوت show mac-address-table و یا show mac address-table می‌توان وارد کرد.

برای مشاهده MACهایی که روی یک پورت خاص دیده شده اند می‌توان از فرمان زیر استفاده کرد

 


 

معرفی و پیکربندی EtherChannel بر روی سوئیچ های سیسکو

اموزش acl در cisco

10 دستوری که نیاز است برای کار با IOS های Cisco بدانید

پروتکل مسیریابی EIGRP

دستورالعمل بروز رسانی IOS روترهای سیسکو با استفاده از Internal Flash

اموزش فعال سازی SNMP روی سوئیچ ها و روتر های Cisco

تمام حقوق سایت برای سلام دیجی و نويسندگان آن محفوظ می باشد