۱ ثبت نام کن این بخش به صورت کاملاریگان است شما دراین بخش مقاله خود را درج می کنید از قسمت های ویژه سایت استفاده خواهید کرد و رتبه بندی می شوبد طبق فعالیت خود
۳ دیده و برتر شو این بخش به شما کمک می کند تا شما معرفی شوید به کسانی که دنبال خدمات و کارهای شماهستند و شناخته شوید تا به کارایی شما اطمینان کند وباشما طبق تخصص رفتارکند.
storage

آشنایی با EMC VNX Snapshot

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

درباره Snapshots

Snapshot تکنولوژی است که برای ما توانایی تولید یک "تصویر" از اطلاعات در یک نقطه از زمان را فراهم می آورد. درک این نکته مهم است که بدانیم که فرآیند Snapshot خود منتج به تولید یک کپی منفک و مستقل ازاطلاعات اصلی نمی شود و به هیچ وجه نمی توان به آن به عنوان یک شیوه Backup نگریست. اما می تواند ( با عمق های و شیوه های متفاوت نظیر snapshots و یا snapview و غیره ) توانایی حفظ اطلاعات را در یک نقطه از زمان فراهم آورد، پس بدین شیوه شما همیشه امکان عقب گرد به دقیقا همان وضعیتی که در آن Snapshot تولید شده است، را دارید.

 

  • بررسی اجمالی VNX Snapshot

VNX Snapshot تکنولوژی جدیدتر و کاملتر تکنولوژی موجود در رده های پیشین  EMC بنام SnapViwe Snapshot می باشد. در تکنولوژی جدید امکان یکپارچگی مناسب تری با Poll بوجود آمده است. VNX Snapshot تنها روی LUN های درون یک Pool قابل استفاده هستند.

 LUN های تولید شده بروی RAID Group ها که LUN های کلاسیک نامیده می شوند، تنها SnapView را پشتیبانی می کنند. درک این محدودیت زمانی آسانتر خواهد شد که ما تفاوت میان VNX Snapshot و SnapView را بدانیم.

محدودیت دیگر اینست که VNX Snapshot و SnapView نمی توانند با هم بروی یک Pool همزیستی داشته باشند!

VNX Snapshot در ازای هر LUN امکان تولید 256 عدد Snap را دارد. همچنین Branching را نیز پشتیبانی می نماید.

Branching که Snap Of A Snap نیز نامیده می شود، در واقع Snap های تو در تو است. بیاد داشته باشید که شما حداکثر تا 10 مرحله می توانید Sanp Of A Snap داشته باشید.

  • VNX Snapshot چگونه کار می کند ؟

VNX Snapshot از تکنولوژی (Redirect On Write (ROW استفاده می کند. ROW با تغییر مسیر مقصد Write های جدی از LUN اولیه، به یک محل جدید در Pool، اقدام به تولید یک Snap می نماید. در حالیکه SnapView از تکنولوژی (Copy On First Write (COFW استفاده می کند. COFW که برای هر Snap اقدام به تولید یک کپی کامل و منفک از وضعیت فعلی LUN می نماید.

تصویر زیر به درک مناسب تر این موضوع کمک می نماید.

SnapView Snapshot vs VNX Snapshot – writes

تکنولوژی VNX Snapshot تمامی داده های جدید را در محلی جدید بروی Pool می نویسد، بدون اینکه نیاز باشد بروی Block قدیمی داده ها، عملیات Read/Write انجام دهد. این موضوع باعث افزایش عملکرد در مقایسه به SnapView می شود.

به همچنین، در هنگام خواندن داده ها از VNX Snapshot، داده های از دو محل مختلف جمع آوری و ساخته نمی شوند. تصویر زیر را ملاحظه فرمایید :

SnapView Snapshot vs VNX Snapshot – reads

اگر هاستی بخواهد داده ای را از یک LUN که توسط VNX SnapShop از آن Snap گرفته شده و به یک Snap خاص Mount شده را بخواند، داده را مستقیما از همان محل Snap شده می خواند و به وضعیت فعلی LUN مربوطه کاری ندارد. در حالیکه در SnapView بخشی از داده ها از Source LUN خوانده می شود.

 

  • Snapshot Granularity

هر VNX Snapshot دارای 8kB Block Granularity می باشد. این بدان معناست که هر Write حداقل 8 kB بروی Pool فضا اشغال می نماید. توزیع این Block های 8kB بروی Slice های با سایز 256MB، کاملا با الگوریتم Write بصورت Thin همراستا و متجانس است.

 

  • Snapshot و Lun های Thick

هنگامی که بروی یک LUN که Thick  است،  VNX Snapshot تولید می کنید، بخشی از آدرسهای مربوط به فضای قابل استفاده به Indirect Mode تغییر خواهند کرد. به عبارت دیگر، زمانی که داده های جدید نوشتنی به یک Thick LUN که Snap دارد وارد می شود، LUN شروع به تغییر آدرس ها و Map کردن آنها برای هر Block با سایز 8 kB می کند. Thick LUN تا زمانی که دارای Snap می باشد در همین حالت Indirect Mode باقی خواهد ماند. زمانی که آخرین Snapshot یک Thick LUN حذف شود، آنگاه بصورت خودکار به حالت Direct Mode بر می گردد.

 

  • Snapshot Mount Point

(Snapshot Mount Point (SMP یک Container ( ظرف ) شبیه LUN است.  از SMP برای شبیه سازی یک Typical LUN استفاده می شود. تنها با این تفاوت که برای یک هاست توانای نوشتن و تغییر بروی Snapshot را بدون نیاز به Rescan SCSI Bus توسط هاست، فراهم می آورد. هر SMP تنها برای یک Snapshot از یک LUN تولید می شود. این بدان معناست که هر SMP می تواند تنها برای یک Snapshot از یک LUN مورد استفاده قرار گیرد. برای استفاده هاست از داده های موجود بروی SMP، SMP مربوطه باید به Storage Group مربوطه افزوده شود.

 

 

 

 

کلمات کلیدی: | |

تمام حقوق سایت برای سلام دیجی و نويسندگان آن محفوظ می باشد