۱ ثبت نام کن این بخش به صورت کاملاریگان است شما دراین بخش مقاله خود را درج می کنید از قسمت های ویژه سایت استفاده خواهید کرد و رتبه بندی می شوبد طبق فعالیت خود
۳ دیده و برتر شو این بخش به شما کمک می کند تا شما معرفی شوید به کسانی که دنبال خدمات و کارهای شماهستند و شناخته شوید تا به کارایی شما اطمینان کند وباشما طبق تخصص رفتارکند.
storage

Storage Pools در مقابل RAID Groups

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
 

در دوره های آموزشی EMC خط مشی عمومی ارائه می شود که بکار گیری آن سبب بهینه سازی و بالا بردن عملکرد تجهیز VNX می شود. در این آموزش قصد دارم نگاه اجمالی به این بخش داشته باشیم.

 

انواع دیسک ها

شما بایستی بر اساس حجم کاری که از دیسک متوقع هستید، نوع دیسک خود را انتخاب نمایید.

  • FLASH – لایه با عملکرد و سرعت بسیار بالا – ایده آل برای سرعت و عملکرد بسیار بالا
  • SAS – لایه سرعت – مناسب برای عملکرد و سرعت عمومی – معمولا دارای 10K RPM یا 15K RPM هستند.
  • NL-SAS – لایه ظرفیت – برای مقاصدی نظیر Streaming، آرشیو و Backup.

 

RAID Groups

قبل از آنکه بتوانیم بخشی از ظرفیت هارد دیسکها را برای مقصودی خاص، تدارک ببینیم، نیاز است که بروی هارد دیسکها یک RAID Group و یا Storage Pool تولید نماییم. در ابتدا با RAID Group آشنا شویم.

 

  • RAID Levels

RAID Group در EMC VNX، حداکثر امکان استفاده از 16 هارد دیسک را دارد. ( مانند بسیاری از Raid Controllerها ) انتخاب نوع دیسک مناسب قدم اول است و در ادامه باید Raid Group مناسب را انتخاب نمود.

 

Raid 1/0 : این نوع Raid برای حجم کاری با تراکنش بسیار زیاد و دسترسی Random با نرخ بالا مناسب است. ( نرخ بالاتر از 25% الی 30% )

 

Raid 5 : من معتقدم یکی از رایج ترین نوع Raid هاست. برای سرعت و عملکرد متوسط تا زیاد، حجم کاری مقاصد عمومی و دسترسی های Sequential مناسب است. در ضمن اتلاف کمتر از دیسک را نسبت به RAID 1/0 را داراست زیرا Blockها Mirror نمیشوند و تنها یک دیسک برای حفظ Parity تلف می شود.

 

Raid 6 : عموما برای هاردهای NL-SAS استفاده می شود. برای کارهایی نظیر آرشیو کردن و یا Backup بروی دیسک، که حجم Read داده بیشتری دارند، مناسب تر است. در مقام مقایسه با Raid 5 که تحمل از خراب شدن تنها یک هارد دیسک را دارد، Raid 6 تحمل خراب شدن 2 هارد دیسک را دارد ولیکن از 2 هارد دیسک نیط برای نگهداری Parity استفاده می کند.

 

  • تنظیمات برتر Raid

با توجه به غلبه عملیات Large-Block Sequential ، قوانین زیر باعث تاثیر بهینه تر می شوند:

  • Rarid 5 ترجیحا بصورت 4+1 و یا 8+1
  • Rarid 6 ترجیحا بصورت 6+2 و یا 14+2
  • Rarid 1/0 ترجیحا بصورت 4+4 و یا 8+8

 

و در نهایت یک نکته دیگر: در زمان تولید Raid Group در صورت امکان ترجیحا هارد دیسک هایی از یک BUS انتخاب نمایید تا بدین گونه سرعت و عملکرد را بالاتر ببرید.

 

Storage Pools

Storage Pools به نوعی یک Raid Group است. در چند کلمه Storage Pools مجموعه از چند دیسک فیزیکی است که می توان روی آن LUN ها را تولید کرد. در حالی که Raid Group می تواند تنها 16 هارد دیسک را در خود جای دهد، Pool میتواند شامل صدها دیسک باشد. به همین دلیل استفاده از سرویسهای Pool-Based بار را بروی منابع بیشتری پخش می نماید و لذا با برنامه ریزی و مدیریت ساده تری می توان به نتیجه دلخواه رسید.

قطعا Pool نیز دارای همان سطح محافظت از داده در برابر خرابی دیسک نظیر Raid Group است، زیرا که با ترکیب Raid Group ها یک Pool ساخته می شود. در واقع برای ساختن یک Pool شما باید نوع تنظیمات Raid خود را مشخص نمایید.

Pool ها می توانند همگن (Homogeneous ) و یا ناهمگن (Heterogeneous ) باشند. Pool های همگن تنها از یک خانواده هارد دیسک بهره می برند در خالی که در Pool های ناهمگن انواع خانواده هارد دیسک ها حضور دارند. چرا EMC به ما اجازه می دهد تا یک Pool ناهمگن داشته باشیم؟ در واقع این عمل بسیار زیرکانه است. اجازه بدهید تا مقداری عمیق تر به موضوع بنگریم :

 

Homogeneous Pools

Pool های همگن با یک خانواده از هارد دیسک را عموما برای نرم افزار های مشابه و عملکرد قابل پیش بینی، پیشنهاد می شود.تنها یک خانواده از دیسک (Flash, SAS, NL-SAS) برا انتخاب مهیاست.

تصویر فوق 3 Pool را نمایش می دهد، یکی از آنها با استفاده از دیسک های Flash ( لایه Extreme Performance )، دیگری با دیسک های SAS ( لایه Performance ) و در نهایت سومین Pool با استفاده از دیسکهای NL-SAS ( لایه Capacity ) تولید شده است.

 

Heterogeneous Pools

همانگونه که پیشتر نیز اشاره کردم، Pool های ناهمگن می توانند از چندین خانواده هار دیسک تشکیل شوند. VNX می تواند در یک Pool ناهمگن خود از دیسکهای Flash، SAS و  NL-SAS پشتیبانی کند. 

تکنولوژی FAST VP با توجه به فعالبت I/O صورت گرفته بروی یک Block از داده، محل قرار گیری آن Block داده را بین هارد دیسک های متفاوت انتخاب مب نماید. داده هایی که بیشترین نرخ دسترسی به آنها تولید شده است را به سریعترین لایه ( مثلا دیسک های Flash ) درون Pool منتقل می نماید تا دسترسی به آنها سریع تر صورت گیرد. داده هایی با نرخ دسترسی متوسط را بروی دیسکهای SAS و داده هایی با کمترین نرخ دسترسی را به لایه کم سرعت یعنی NL-SAS منتقل می نماید.

تمام حقوق سایت برای سلام دیجی و نويسندگان آن محفوظ می باشد