۱ ثبت نام کن این بخش به صورت کاملاریگان است شما دراین بخش مقاله خود را درج می کنید از قسمت های ویژه سایت استفاده خواهید کرد و رتبه بندی می شوبد طبق فعالیت خود
۳ دیده و برتر شو این بخش به شما کمک می کند تا شما معرفی شوید به کسانی که دنبال خدمات و کارهای شماهستند و شناخته شوید تا به کارایی شما اطمینان کند وباشما طبق تخصص رفتارکند.
cisco

آموزش راه اندازی DHCP سرور بر روی روتر و سویچ سیسکو

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

اگر به دنبال این هستید که برای استفاده کلاینت های شبکه خود از سرویس DHCP استفاده کنید ، چندین راهکار وجود دارد . معمولا در اکثر شبکه ها از یک سرور ویندوزی یا لینوکسی به عنوان DHCP سرور استفاده می شود و یا از همان مودم DSL یا روتر اینترنت به عنوان DHCP سرور استفاده می شود . اکثر مدیران شبکه حتی فکر این را نمی کنند که از تجهیزات سیسکو مانند روتر و سویچ سیسکو می توانند به عنوان DHCP سرور استفاده کنند . البته فراموش نکنید که این قابلیت با نسخه های جدید از IOS های سیسکو ارائه شده است و با سری محصولات Catalyst 3550 و 3750 ارائه شده است . اولین کار این است که در نظر بگیریم که آیا این راهکار به درد سازمان ما می خورد یا خیر . استفاده از روتر و سویچ به عنوان DHCP سرور مزایا و معایت خاص خود را دارد . مثلا فرض رو بر این بگیرید که شبکه ای دارید که بصورت ترکیبی شامل چندین شبکه است و شما میخواهید توسط یک روتر به کلیه آنها آدرس دهی کنید .



یکی از مزایای استفاده از روتر و سویچ به عنوان DHCP سرور این است که نیاز به سخت افزار اضافی ندارد و هزینه اضافی برای شما در بر نخواهد داشت ، بر خلاف اینکه در صورت استفاده از یک سرور ویندوزی حتما به سخت افزار اضافه نیاز خواهید داشت و این برای سازمان شما یعنی هزینه اضافی .از معایب این راهکار این است که برخی از مدیران شبکه برای مانتیورینگ و نگهداری روتر دچار مشکل هستند و با رابط کاربری خط فرمانی آن دچار مشکل هستند و این خود یکی از مهمترین دلایل استفاده نکردن از این راهکار محسوب می شود.خوب این طبیعی است که مدیریت و نگهداری یک محیط گرافیکی مانند ویندوز سرور بسیار راحتتر و آسانتر از دستورات IOS سیسکو است . اما در کل این راهکار بسیار برای مدیران شبکه کارآمد و مفید است . خوب بریم سراغ انجام تنظیمات ، ما تنظیمات رو بر حسب یک IOS جدید انجام میدیم که تنظیمات بصورت پیشفرض قرار داشته باشه ، خوب یک راست بریم سراغ اصل ماجرا ، به روتر یا سویچ متصل می شیم و بر اساس مراحل زیر جلو میریم :

1-روی یکی از interface های روتر یک IP استاتیک تعریف می کنیم و بعد inerface را up می کنیم :

1
2
3
Router(config)# interface ethernet0/0
Router(config-if)#ip address 1.1.1.1 255.0.0.0
Router(config-if)# no shutdown

2- خوب حالا یک address pool یا به قول ما ویندوزی ها Scope تعریف می کنیم:

1
Router(config)# ip dhcp pool mypool

3- خوب subnet mask رنج IP مورد نطرتون رو در ادامه وارد کنید ، روتر این رنج رو به درخواست هایی که بهش میرسه اختصاص میده :

1
Router(dhcp-config)# network 1.1.1.0 /8

4-خوب نام دامنه یا دامین را به DHCP سرور معرفی میکنیم :

1
Router(dhcp-config)#domain-name itpro.ir

5-خوب آدرس Primary و Secondary مربوط به DNS سرور رو هم به روتر معرفی میکنیم :

1
Router(dhcp-config)#dns-server 1.1.1.10 1.1.1.11

6-آدرس روتر یا Default Gateway رو در مرحله بعد اضافه می کنیم :

1
Router(dhcp-config)#default-router 1.1.1.1

7-خوب زمان Lease یا همون Lease Duration رو هم بهش اضافه می کنیم :

Lease 03 00 00
دقیقه ساعت روز

1
Router(dhcp-config)#lease 7

8-از حالت configuration mode خارج می شیم :

1
Router(dhcp-config)#exit

با این دستور مجددا به حالت global configuration وارد می شی و می تونی آدرس هایی رو که مد نظرت هست رو exclude کنی ، در این حالت وقتی DHCP سرور می خاد آدرس دهی کنه از این رنج برای کلاسنت ها استفاده نمی کنه و ما می تونیم به عنوان استاتیک IP برای سرور ها مون از این رنج استفاده کنیم .


9-خوب با دستور زیر 100 تا آدرس اول رنج IP رو exclude میکنیم .

1
Router(config)#ip dhcp excluded-address 1.1.1.0 1.1.1.100

خوب حالا تنظیمات کامل شده شما میتونی براحتی با استفاده از دستور ipconfig /renew آدرس IP کلاینت رو مجددا از DHCP درخواست کنید ، امیدوارم مفید بوده باشه ، سئوالی بود حتما بپرسید.

Clear arp-cash پاک کردن arp ها

 

show mac addres-table

 نمایش تمام مک های گرفته شده

(show mac addres-table | include (4karekter akhar mac

با این کامند مک می تونی پیدا کنید روی چه اینترفیسی هست 

(show mac addres-table | include (intface mordeh nazar

پیدا کردن مک براساس اینتر فیس یعنی این اینترفیس چه مکی گرفته

 

کلمات کلیدی: | |

تمام حقوق سایت برای سلام دیجی و نويسندگان آن محفوظ می باشد