۱ ثبت نام کن این بخش به صورت کاملاریگان است شما دراین بخش مقاله خود را درج می کنید از قسمت های ویژه سایت استفاده خواهید کرد و رتبه بندی می شوبد طبق فعالیت خود
۳ دیده و برتر شو این بخش به شما کمک می کند تا شما معرفی شوید به کسانی که دنبال خدمات و کارهای شماهستند و شناخته شوید تا به کارایی شما اطمینان کند وباشما طبق تخصص رفتارکند.
شبکه

بررسی مفهوم و عملکرد IP Multicast (بخش دوم)

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

حال که دربررسی مفهوم و عملکرد IP Multicast (بخش اول) به چرایی استفاده از IP Multicast پی بردیم در این بخش به چگونگی عملکرد آن و چگونگی مدیریت اینگونه ارسال خواهیم پرداخت. برای این منظور در ابتدا به بررسی نیاز های پایه ای برای ارسال ترافیک multicast می پردازیم.

 

  • انتخاب یک رنج آدرس IP جهت استفاده در ارسال پیام های مالتی کست.
    همانطور که میدانیم رنج ۲۲۴٫۰٫۰٫۰ – ۲۳۹٫۲۵۵٫۲۵۵٫۲۵۵ برای این منظور در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که آدرس های مالتی کست فقط بعنوان آدرس مقصد بسته می توانند مورد استفاده قرار بگیرند و به عنوان آدرس مبدا نمی توان از آنها استفاده کرد مانند آدرس های broadcast اما آدرس های  unicast هم بعنوان آدرس گیرنده و هم فرستنده می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.
  • یک برنامه مالتی کست باید برروی سیستم تمام کاربرانی که تمایل به دریافت ترافیک مالتی کست دارند نصب شود این برنامه باید از آدرس مالتی کست یکسان با آدرس مالتی کست در نظر گرفته شده برای سرور ارسال کننده ترافیک استفاده کند. کاربر با کمک این برنامه تمایل خود برای دریافت یک ترافیک مالتی کست خاص را در شبکه اعلام  میکند.
  • چون در ارسال پیام در شبکه افزون بر آدرس لایه سه به آدرس لایه دو نیز نیاز داریم و از آنجا که آدرس های مالتی کست به سیستم خاصی تعلق پیدا نمیکنند لذا باید مکانیزمی یکسان در تمام سیستم های موجود در شبکه وجود داشته باشد که برای هر آدرس مالتی کست لایه سه یک آدرس مالتی کست لایه دو در نظر بگیرد و کلاینت های که تمایل به دریافت ترافیک مالتی کست متناظر با آدرس لایه سه را دارند باید آدرس مالتی کست لایه دو  مربوط به آن را بر روی کارت شبکه خود لحاظ کنند.
  • باید مکانیزمی وجود داشته باشد که کلاینت به روتر موجود در شبکه خود اعلام کند که متقاضی دریافت چه ترافیک مالتی کستی است و یا به روتر موجود در شبکه خود بگوید دیگر نمی خواهد عضو گروه مالتی کست باشد و تمایلی به دریافت آن ترافیک مالتی کست ندارد این کار با کمک پروتکل IGMP انجام می شود.
  • در روتر های موجود در شبکه باید یک پروتکل روتینگ جهت ترافیک مالتی کست وجود داشته باشد تا این امکان را به روتر ها بدهد که ترافیک مالتی کست را از سرور مالتی کست به سمت کلاینت ها هدایت کند بدون تحمیل بار اضافه به منابع شبکه.

آدرس های Multicast

برنامه های  مالتی کست همیشه از یک آدرس  مالتی کست استفاده میکنند. این آدرس ها به یک گروه مالتی کست اشاره میکنند.

سازمان IANA آدرس های کلاس D را برای برنامه های مالتی کست در نظر گرفته است که چهاربیت پر ارزش در اوکتت اول همواره ۱۱۱۰ است در نتیجه رنج آدرس های مالتی کست از ۲۲۴٫۰٫۰٫۰ تا ۲۳۹٫۲۵۵٫۲۵۵٫۲۵۵ خواهد بود.

لازم به ذکر است که آدرس های مالتی کست نیازی به subnet mask  ندارند.

آدرس های مالتی کست Well-Known

سازمان IANA برخی از آدرس های مالتی کست را برای پروتکل ها و برنامه های خاص رزرو کرده است. پیرامون این موضوع سازمان IANA  چندین رنج را با اهداف خاص مشخص کرده است.

گروه های مالتی کست دائمی

این گروه شامل رنج ۲۲۴٫۰٫۰٫۰ – ۲۲۴٫۰٫۱٫۲۵۵ می شود که در این مجموعه سازمان IANA  دو رنج مستقل در نظر گرفته است:

رنج اول که به صورت محلی استفاده می شود و قابلیت Route  شدن ندارد  و از ۲۲۴٫۰٫۰٫۰ شروع می شود و تا ۲۲۴٫۰٫۰٫۲۵۵ ادامه دارد.

رنج دوم که از ۲۲۴٫۰٫۱٫۰ شروع می شود و تا ۲۲۴٫۰٫۱٫۲۵۵  ادامه دارد قابلیت Route  شدن دارند در جدول زیر تعدادی از این IP ها را میبینید.

آدرس های مالتی کست SSM

این آدرس ها که رنج ۲۳۲٫۰٫۰٫۰ – ۲۳۲٫۲۵۵٫۲۵۵٫۲۵۵ را شامل می شوند باهدف امکان مشخص کردن منبع ارسال ترافیک توسط کاربر به وجود آمده اند. هدف از این برنامه ها فراهم آوردن انتخاب منبع برای یک گروه مالتی کست می باشد.

SSM باعث می شود که روتینگ موثر تری داشته باشیم و اجازه می دهد که یک هاست منبعی را که کیفیت بهتری دارد انتخاب کند و همچنین می تواند جلوی حمله DOS را در ساختار مربوطه بگیرد.

آدرس های  مالتی کست  GLOP

سازمان IANA  رنج ۲۳۳٫۰٫۰٫۰ – ۲۳۳٫۲۵۵٫۲۵۵٫۲۵۵  را به عنوان رنج GLOP در نظر گرفته است که این رنج می تواند توسط مالکین AS ها استفاده شود. با توجه به این ساختار هر AS  می تواند ۲۵۶  آدرس مالتی کست منحصر به بفرد برای استفاده داشته باشد. در ساختار آدرس های GLOP  اولین اوکتت همواره ۲۳۳ است و دو اوکتت بعدی با شماره AS  پر میشود و اوکتت آخر نیز از ۰ – ۲۵۵  به مالکین AS  آدرس می دهد به عنوان مثال  اگر شماره AS ما ۵۶۶۳ باشد آدرس مالتی کست مربوط به این AS از ۲۳۳٫۲۲٫۳۱٫۰ تا ۲۳۳٫۲۲٫۳۱٫۲۵۵ خوهد بود.

آدرس های مالتی کست خصوصی

سازمان IANA آدرس های ۲۳۹٫۰٫۰٫۰ تا ۲۳۹٫۲۵۵٫۲۵۵٫۲۵۵ را برای استفاده در شبکه های خصوصی در نطر گرفته است مانند آدرس های خصوصی در IPV4

آدرس های مالتی کست برای گروه های ترانزیت

آدرس ها باقی مانده غیر از آدرس های فوق را آدرس های ترانزیت میگویند. هر شخصی که بخواهد در اینترنت می تواند از این IP  ها استفاده کند و نیاز به خرید یا کسب اجازه از سازمان IANA  ندارد

بررسی مفهوم و عملکرد IP Multicast (بخش اول)

آموزش شبکه کردن کامپیوتر (Workgroup)

مفاهیم و اموزش شبکه Workgroup

بررسی سوئیچ شبکه – Network Switches.

 

تمام حقوق سایت برای سلام دیجی و نويسندگان آن محفوظ می باشد