متفرقه

معرفی هادر دیسک های SAS

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

SAS در واقع نسل جدیدی از پروتکل های ارتباطی است که دارای سرعت بالایی می باشد و برای سخت افزاری هایی که عملیات انتقال اطلاعات را انجام می دهند استفاده می شود که قطعا یکی از آن ها هارد دیسک می باشد.

نوع انتقال اطلاعات SAS همانند طرحی که در قدیم استفاده می شده است ترتیبی و یا نقطه به نقطه بوده و از انتقال موازی بهره نمی گیرد. در واقع در توضیح دقیق می توان گفت رابط ها و یا پورت ها در هارد دیسک SAS به صورت Parallel نیستند که در هارد های SATA استفاده می شد بلکه از نوع Serial Bus می باشند. تفاوت این دو نوع رابط در نوع اتصال و سرعت انتقال می باشد. در رابط های موازی یا Parallel به علت انتقال موازی اطلاعات پهنای باند در بین موارد و دستگاه های مختلف به اشتراک گذاشته می شود و نیازمند پهنای باند بیشتری می باشد اما در Serial Bus های هارد های SAS تمامی پهنای باند یک ارتباط به همان دستگاه تخصیص می یابد که موجب افزایش سرعت انتقال می گردد.

[img]http://up.vbiran.ir/uploads/23752151109937521489_SATA_SAS.jpg[/img]

در مورد ظاهر این نوع هارد دیسک، با توجه به اینکه از خانواده هارد های SATA می باشند، بسیار مشابه این نوع هارد هاست و تنها در همان پورت اتصال میزانی تفاوت خواهند داشت. هم خانواده بودن با هارد های SATA به این معناست که در هارد دیسک SAS نیز اطلاعات بر روی دیسک های خشک ذخیره می گردد و توسط یک اهرم خوانده می شوند و طراحی هارد های SAS مانند هارد دیسک SSD مشابه با فلش مموری ها نمی باشد. با توجه به این موضوع مشخص است که هارد های SAS نیز مشابه با SATA و بر خلاف SSD می توانند دارای حجم های بالا و فضاهای زیاد تری باشند و همچنین سرعت آن ها نیز با توجه به نوع اتصال بسیار بیشتر از هارد ها SATA می باشد. در نتیجه در صورتی که همزمان هم به سرعت بالا و هم فضای بیشتری نیاز داشته باشیم، محدودیت های SATA و SSD دیگر در مقابل ما نخواهند بود. اما همین موضوع دلیل واضحی بر قیمت بسیار بالای این هارد ها می باشد.

کلمات کلیدی: | |

تمام حقوق سایت برای سلام دیجی و نويسندگان آن محفوظ می باشد